کد مطلب:129426 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:110

سازماندهی کوفه و بستن مرزها برای آمادگی جنگ با امام
سپس ابن زیاد مردم كوفه را با اقدام های ارعاب آمیز به شدت ترساند تا آنان را آماده كند و برای جنگ با امام (ع) اعزام نماید. زیرا می دانست كه بیشتر كوفیان از رفتن به جنگ حسین ناخشنودند. [1] از این رو هر كس از رفتن به جنگ و مشاركت در میدان نبرد سر باز می زد، محكوم به مرگ می شد.» [2] .

همچنین مرزها را بست و لشكرهای كوفه را به جنگ امام حسین (ع) فرستاد، ابن عساكر گوید: شهاب بن خراش به نقل یكی از اعضای قبیله اش گوید: من در سپاهی بودم كه ابن زیاد به سوی حسین فرستاد. آنان چهار هزار تن بودند كه آهنگ دیلم داشتند؛ و عبیدالله آنان را به سوی حسین برگرداند.» [3] .



[1] دينوري گويد: «هرگاه ابن زياد گروه زيادي از مردم را به جنگ حسين مي فرستاد، جز اندكي از آنها به كربلا نمي رسيدند. آنان از جنگ با حسين ناخشنود بودند، در نتيجه خودداري و سرپيچي مي كردند. عبيدالله زياد سويد بن عبدالرحمن منقري را در رأس سپاهي به كوفه فرستاد ه در شهر بگردد و هركس را كه از رفتن به جنگ خودداري كند نزد او ببرد.» (الاخبار الطوال، ص 254).

[2] حياة الامام الحسين بن علي (ع)، ج 2، ص 415، به نقل از كتاب «الدولة الامويه في الشام»، ص 56.

363 تاريخ دمشق، ج 14، ص 215؛ و تاريخ ابن عساكر ترجمة الامام الحسين، تحقيق محمودي، ص 305، شماره 264.

[3] ياقوت حموي يادآور شده است كه مردم بستان ابن معمر را به غلط، بستان ابن عامل و بستان بني عامر گفته اند، و آن جايي است كه هم نخل يمني و هم نخل شامي در آن وجود دارد و آنها دو دره هستند؛ و بستان ابن معمر همان است كه به بطن نخله مشهور است... (ر.ك: معجم البلدان، ج 1، ص ‍414).